Zaterdag 21 Maart.
Als VW Transporter liefhebber blijft voor mij het 65 jarige
bestaan ook niet onopgemerkt, de T1 bestaat deze maant maar liefst 65 jaar! De
bouw van dit iconische busje begon op 8 maart 1950, en werd in Wolfsburg
gebouwd. Maar om nog even veder de tijd terug te gaan, alles begon in 1947. De invoerder
van Volkswagen in Nederland: Ben pon, maakte een schets van een busje. Hij was geïnspireerd
door een vervoersmiddel die in de fabriek in Wolfsburg werd gebruikt, en
verwerkte er wat gene van de kever in.
2 jaar later werden de eerste 4 prototypes gemaakt, deze
moesten wel tegen een stootje kunnen en werden in het echte bedrijfsleven
gebruikt. Bij de productie werden de assen van een kever gebruikt. De motor
heeft een cilinder inhoud van 1.131 cm3 en levert 18 kW bij 3.300t/min. Het busje
had een max van 8 personen, ook was het mogelijk om de banken er snel uit te
halen. Zo kon er een laadvermogen worden gemaakt voor maar liefst 750 kg. Daardoor
was deze bus voor alles inzet baar
Aan een tempo van 10 busjes per dag werd er in Halle 1 op 8
maart de productie gestart in Wolfsburg. Eind 1950 waren er al 8001 busjes
gemaakt. De vraag was enorm, dit mede omdat de prijs maar 5850 Duitse Mark was.
4 jaar na de 1e productie werd de 100.000e
Transporter gemaakt. In middels zijn er wel 30 soorten. Later lag de productie
op 80 stuks per dag. Door dat de maximale capaciteit werd behaald in de fabriek
kwam er in 1955 een nieuwe fabriek. Deze was in Hanover-Stocken, en in 1956 rolde
de 1e exemplaren van de band. In totaal werden er wereld wijd bijna
11 miljoen busjes verkocht
De bus werd wereld beroemd in de flowerpower tijd die ook
wel door het leven ging als ‘hippiebus’ en op platen hoezen van Bob Dylan en
The Beach Boys was hij niet weg te denken. In de 60e jaren ontdekte ontdekte
de hippies deze veelzijdige ‘groovy’ bus. Zij trokken er mee van het ene festival
naar een ander happening. Ook in de surf scenes bij film zijn ze vol op
aanwezig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten